Doorgaan naar hoofdcontent

Zucht

"Oo waarom altijd die zucht" riep Lisa uit toen ik even hartgrondig begon te zuchten na een moeder-dochter gesprekje.
En ze heeft gelijk want ik zucht. En ik doe het niet eens met opzet of als statement. Ik zucht gewoon.
Blijkbaar vat het kind het op als motie van afkeuring. Misschien was het dat ook wel.

Lisa wil stoppen met turnen op woensdag (op donderdag gaat ze wel door). Om allerlei redenen. Juf is er niet (want die heeft een balk op haar hoofd gehad, remember?), de vervangjuf is niet zo lief (en dat is een understatement neem dat maar van mij aan), ik ken de andere kinderen niet (dan leeer je ze toch kennen, doe je op vakantie ook) en zo nog meer dingen. Helemaal stom om NU te stoppen want ze mag meedoen met een wedstrijd. Hartstikke leuk! En dat is voor een select clubje.
Mocht allemaal niet baten, kind wilde van de woensdag af.

Ik kan er niks aan doen maar ik vond het heel erg jammer. Heb je talent, doe je er niks mee! Maar goed, dit gezeur van "ik wil niet" gaat al weken dus hebben we gister besloten dat ze mag stoppen. Beetje menselijk ben ik wel hoor!
Ik herinner me zelf nog maar al te goed al die ritjes naar de atletiekbaan in Assen waar ik nooit iets won en ook geen vriendinnen had. En daar MOEST ik ook naar toe. Dat wil ik haar toch ook niet aandoen.
Maar het grote verschil is dat IK geen talent had en ZIJ WEL (zo zonde). Nou ja.

Aan het eind van ons gesprekje zei ik dus gemeend (dacht ik): "prima, dan stop je".
en toen zuchtte ik dus blijkbaar heel hartgrondig.
arme lisa


Ps het is een familietrekje, zij doet het ook.

Reacties

  1. Ach, als ze minder gaat turnen heeft ze weer meer tijd om haar andere talenten te ontwikkelen, die heeft ze vast ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel herkenbaar verhaal.
    Ja, doe het maar eens goed als opvoeder, zucht.
    Wat kan zuchten soms een heerlijk gevoel geven.
    Of dingen duidelijk maken. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, je zou hier eens moeten horen. Ware windhozen, zo diep zuchten we soms... Zennnn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zucht......ik zucht even mee.
    Tja, zonde, vind ik ook, snap ik ook, maar helpt niets.
    Zucht......di van mij wil er niet af, maar gaat er met stress in de kont heen (omdat ze haar "stevig hebben aangepakt" volgens de trainers, hoezo leuk sport), of voelt zich niet lekker en gaat dan weer lekker niet....
    zucht...... ja, ik zucht ook! Helpt af en toe wel.
    Liefs Femy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou en zo wordt er dus heel wat afgezucht tijdens een doorsnee opvoeding!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi stukje menselijkheid.
    Prachtig om beide kanten van het verhaal zo vertaalt te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi onder woorden gebracht! Herkenbaar hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Pi Pa Poef!

Jaaaah de poef is af. Het was steeds te donker om een foto te nemen maar vandaag kon het eindelijk: en ik moet zeggen: ik ben er super tevreden over. Het breien van de verkorte toeren heeft goed uitgepakt (toen ik eenmaal door had hoe het moest tenminste) Je ziet dat de bovenkant heel mooi gesloten is zonder plooien of bobbels. Het dichtmaken van de poef ging dan ook vrij soepel. Om te leren hoe je short rows breit heb ik dit filmpje van Cat Bordhi ettelijke keren bekeken. (vooral de uitleg over de dames die naar de kapper zijn geweest omdat ze naar de opera gaan en daarom hun haar niet in de war willen hebben bij het afdoen van een ketting blijft je bij..). Neem er wel even de tijd voor, het is een vrij lang filmpje maar ik vind het verhelderend. Cat Bordhi breit in tricotsteek maar ook in ribbelsteek voor de poef werkt deze methode goed. Het originele patroon van de poef is van Pickles . Dat is een eenvoudig patroon, namelijk: brei alle steken recht totdat het garen op is. Dit is

Lace breien of Ajour

Vorige week zei iemand tegen mij: jij hebt het steeds over lace breien, maar dat is gewoon ajour!! En gelijk had ze. Door te praten over lace breien dacht zij dat dat iets nieuws en iets moeilijks was maar het bleek gewoon ajour te zijn. Iets wat ze al lang onder de knie heeft. Grappig hoe je door alle (Engelstalige) invloeden van internet, waaronder Ravelry, ook je taalgebruik gaat aanpassen. Hoe je het ook noemt, kantbreien is onverminderd populair. Veel mensen vinden het best eng om er aan te beginnen omdat het er moeilijk uit ziet. Of omdat je van dat dunne garen gebruikt. Er is over die angst heen te komen: Kies een eenvoudig eerste project Er zijn diverse mooie patronen die niet erg moeilijk te breien zijn maar die wel een verbluffend resultaat geven. Een eenvoudig (en gratis) patroon is bijvoorbeeld de Mirabelle sjaal. Iets moeilijker (en in het Engels) maar toch geschikt voor een beginner is de Ishbel sjaal van Ysolda. Dit was ook mijn eerste lace project . Ishbe

Breien: het lezen van telschema's (charts)

Dit artikel is ook te lezen op het Wereldwol-blog. Het lezen van Engelstalige patronen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Het leren van de Engelse breitermen kost even tijd en ook de manier van opschrijven van de instructies is soms wat anders dan in Nederlandstalige patronen. Toch loont het om Engelse breipatronen te leren lezen en te begrijpen, al was het alleen maar vanwege de hoeveelheid aan Engelstalige patronen die er beschikbaar zijn.  Hier  kun je een overzicht vinden van Engelse breitermen, afkortingen en de Nederlandse vertaling ervan. Charts In veel patronen vind je naast de uitgeschreven instructies ook telschema's (charts). Deze charts zijn bedoeld als hulpmiddel bij het breien. Op schematische wijze wordt het patroon weergegeven.  Er zijn ook patronen die alleen charts geven en geen uitgeschreven "rij-tot-rij instructie". Uit gesprekken met klanten is mij gebleken dat niet iedereen thuis is in het lezen van charts. In dit artikel probeer ik ui