Doorgaan naar hoofdcontent

magic loop hat

Een van beste breiuitvindingen vind ik de Magic Loop. Met de Magic Loop kun je alles breien wat je rond wilt breien en wat je anders op een rondbreinaald of op 3 of 4 naalden zou breien. Sokken, mouwen you name it. Het is even oefenen maar het is de moeite waard want het geeft je zoveel mogelijkheden.
Neem bijvoorbeeld deze muts.



Rondgebreid op een rondbreinaald van 40cm. Als je gaat minderen voor de bovenkant moet je op een gegeven moment overstappen van een rondbreinaald op 4 rechte pennen (DPN's). Niet een groooot probleem maar toch.
Als je met een Magic Loop breit heb je dat probleem niet en brei je door totdat je bij de bovenkant bent aangekomen. Dat vind ik dus handig.

Voor de liefhebbers hier
filmpje om het te leren.
En bij mijn muts ziet dat er zo uit:

Ik gebruik altijd een lange rondbreinaald om een beetje ruimte te houden voor de "lussen". Dit zijn Addi's uit de Click set.
Het patroon is gratis: Turn a Square van Jared Flood (Brooklyntweed)
Het garen is British Sheep breeds uit de Purelife lijn van Rowan (no 782 en 781). Ongeverfd en eco.

En nu snel de muts afmaken voor de man des huizes want er staat een stormachtig (mannen)weekend varen op het Wad voor de deur.

Reacties

  1. Ik kan al niet meer zonder!!
    Inderdaad wel erg wennen en oefenen, maar als dan de slag een keer er is, dan gaat het als een tierelier!!
    Gebruik nu alleen nog maar rondbreinaalden en dus erg vaak de magische lus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al bedacht dat ik naar een dergelijke techniek moest zoeken, maar had geen idee hoe het zou heten. Dankjewel! Ik ga het meteen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij een muts ofzo kan je ook met de travelling loop werken. Je begint met de lus aan je rechterpen en terwijl je breit verplaatst de lus zich rondom, tot je je ronde gedaan hebt. Vind ik erg handig als m'n rondbreinaald wat kort is voor 2 lussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Marga, de travelling loop kende ik nog niet maar dat klinkt ook handig. Ga ik proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm voel mij opeens heel erg aangesproken haha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat lijkt dit kinderlijk eenvoudig! Ga het zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, ik wilde wat weten, ik ben een schaapje aan het breien op de
    Magic loop, nu moet ik 9st opzetten, maar moet het niet altijd een even aantal zijn???
    En dan staat er 1ste toer recht , 2de toer 1r , 1r in horizontaal verbindingslusje,??? En dat moet ik 3 x herhalen ... Alvast heeel erg bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Pi Pa Poef!

Jaaaah de poef is af. Het was steeds te donker om een foto te nemen maar vandaag kon het eindelijk: en ik moet zeggen: ik ben er super tevreden over. Het breien van de verkorte toeren heeft goed uitgepakt (toen ik eenmaal door had hoe het moest tenminste) Je ziet dat de bovenkant heel mooi gesloten is zonder plooien of bobbels. Het dichtmaken van de poef ging dan ook vrij soepel. Om te leren hoe je short rows breit heb ik dit filmpje van Cat Bordhi ettelijke keren bekeken. (vooral de uitleg over de dames die naar de kapper zijn geweest omdat ze naar de opera gaan en daarom hun haar niet in de war willen hebben bij het afdoen van een ketting blijft je bij..). Neem er wel even de tijd voor, het is een vrij lang filmpje maar ik vind het verhelderend. Cat Bordhi breit in tricotsteek maar ook in ribbelsteek voor de poef werkt deze methode goed. Het originele patroon van de poef is van Pickles . Dat is een eenvoudig patroon, namelijk: brei alle steken recht totdat het garen op is. Dit is

Lace breien of Ajour

Vorige week zei iemand tegen mij: jij hebt het steeds over lace breien, maar dat is gewoon ajour!! En gelijk had ze. Door te praten over lace breien dacht zij dat dat iets nieuws en iets moeilijks was maar het bleek gewoon ajour te zijn. Iets wat ze al lang onder de knie heeft. Grappig hoe je door alle (Engelstalige) invloeden van internet, waaronder Ravelry, ook je taalgebruik gaat aanpassen. Hoe je het ook noemt, kantbreien is onverminderd populair. Veel mensen vinden het best eng om er aan te beginnen omdat het er moeilijk uit ziet. Of omdat je van dat dunne garen gebruikt. Er is over die angst heen te komen: Kies een eenvoudig eerste project Er zijn diverse mooie patronen die niet erg moeilijk te breien zijn maar die wel een verbluffend resultaat geven. Een eenvoudig (en gratis) patroon is bijvoorbeeld de Mirabelle sjaal. Iets moeilijker (en in het Engels) maar toch geschikt voor een beginner is de Ishbel sjaal van Ysolda. Dit was ook mijn eerste lace project . Ishbe

Breien: het lezen van telschema's (charts)

Dit artikel is ook te lezen op het Wereldwol-blog. Het lezen van Engelstalige patronen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Het leren van de Engelse breitermen kost even tijd en ook de manier van opschrijven van de instructies is soms wat anders dan in Nederlandstalige patronen. Toch loont het om Engelse breipatronen te leren lezen en te begrijpen, al was het alleen maar vanwege de hoeveelheid aan Engelstalige patronen die er beschikbaar zijn.  Hier  kun je een overzicht vinden van Engelse breitermen, afkortingen en de Nederlandse vertaling ervan. Charts In veel patronen vind je naast de uitgeschreven instructies ook telschema's (charts). Deze charts zijn bedoeld als hulpmiddel bij het breien. Op schematische wijze wordt het patroon weergegeven.  Er zijn ook patronen die alleen charts geven en geen uitgeschreven "rij-tot-rij instructie". Uit gesprekken met klanten is mij gebleken dat niet iedereen thuis is in het lezen van charts. In dit artikel probeer ik ui